Ongewenst verhuurgedrag melden
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen.
In deze wet staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. Ook kunnen huurders ongewenst gedrag van verhuurders melden.
Ongewenst verhuurgedrag melden per e-mail
Voor wie is de Wet goed verhuurderschap?
Deze wet beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:
- particuliere verhuurders;
- verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders);
- werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen;
- woningcorporaties.
Wat als ik een sociale huurwoning heb?
Huur je via een woningcorporatie? Doe de melding dan bij het meldpunt van de woningcorporatie. Binnen de gemeente Noordwijk zijn dit Woonstichting Stek en Woningstichting Sint Antonius van Padua. Kom je er met hun niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie. De Wet goed verhuurderschap verandert hier niets aan.
Wat kun je melden?
Wanneer één of meerdere onderstaande regels van goed verhuurderschap niet worden nageleefd, kun je een melding doen:
- De verhuurder mag woningzoekenden en huurders niet discrimineren.
- De verhuurder mag woningzoekenden niet bedreigen of bang maken.
- De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
- De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken.
- De verhuurder moet huurders goed informeren over:
- Rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan).
- De hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt.
- Contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken.
- Informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
- De servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
- De verhuurder rekent alleen servicekosten die in artikel 259 en artikel 261 van het Burgerlijk Wetboek Boek 7 staan.
- De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
Houdt een verhuurder zich niet aan één van deze regels? Dan kunnen wij sancties opleggen. Bijvoorbeeld een bestuurlijke boete. In het uiterste geval kan de gemeente zelf de woning in beheer nemen. Let op: bij een bestuurlijke boete of in beheerneming, maken wij de gegevens van de verhuurder openbaar.
Wat doet de gemeente met mijn melding?
Je ontvangt een bevestiging van jouw melding. De gemeente beoordeelt jouw melding zo snel mogelijk. Hiervoor is het belangrijk, dat je de informatie duidelijk en compleet aanlevert. Vervolgens zet de gemeente jouw melding door naar het Huurteam van Steenvlinder. Zij nemen contact met jou op om te overleggen over de vervolgstappen. Voor de vervolgstappen heeft gemeente Noordwijk dit bedrijf ingehuurd.
Veelgestelde vragen
Dan moet je ook:
- De huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen.
- De huurder schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen.
De wet geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die eerder al bestonden. Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet verstrekken. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract. Bekijk voor meer informatie de Wet goed verhuurderschap.
Aangifte doen van oplichting doe je bij de politie. Kijk voor meer informatie op politie.nl. Wij mogen alleen handhaven als het verzoek over één van de 7 regels van goed verhuurderschap gaat. Bij oplichting is, en blijft, de politie hét aanspreekpunt.
De Wet betaalbare huur zorgt voor eerlijke huurprijzen die passen bij de kwaliteit van de woning. Een puntensysteem bepaalt hoe duur jouw huurwoning mag zijn.
Hoe werkt het?
- Controleer welk soort woning je huurt: je controleert of je een sociale huurwoning, middenhuurwoning of vrijesectorhuurwoning huurt op rijksoverheid.nl.
- Controleer jouw huurprijs: je controleert of jouw huurprijs te hoog is via een huurprijscheck op huurcommissie.nl.
- Jouw huurprijs is te hoog: neem contact op met jouw verhuurder en stel huurverlaging voor.
- Verhuurder past voorgestelde huurverlaging niet aan voor sociale huurwoning of middenwoning: dan kun je bij de gemeente ongewenst huurgedrag melden per e-mail. Is jouw woning inderdaad te duur? Dan kan de gemeente:
- jouw verhuurder dwingen om de huur te verlagen;
- jouw verhuurder een waarschuwing of boete geven;
- er niet voor zorgen dat je te veel betaalde huur terugkrijgt.
- Verhuurder past voorgestelde huurverlaging niet aan voor vrije sector: dan kun je dit melden bij de Huurcommissie. Dat kan niet bij de gemeente. Na de beoordeling van de Huurcommissie krijgen jij en jouw verhuurder een uitspraak van de Huurcommissie. Daarin staat of de verhuurder de huur moet verlagen. Met een uitspraak kun je te veel betaalde huur terugkrijgen. Vraag de Huurcommissie om huurverlaging op de volgende manieren:
- Je huurt de woning of kamer langer dan 6 maanden: laat jouw huurprijs beoordelen.
- Je huurt de woning of kamer korter dan 6 maanden: laat jouw huurprijs beoordelen.
- Je huurt een vrijesectorhuurwoning: laat jouw huurprijs beoordelen.
- Hoe kan ik te veel betaalde huur terugvragen: was jouw huur te hoog? Dan kun je te veel betaalde huur bij jouw verhuurder terugvragen. Je kunt dit doen via de Huurcommissie en het Juridisch Loket.